Multimove

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Multimove voor kinderen is de start van een gezonde levensstijl!

multimove1

  • op zondag 10u15
  • 10 weken: 25€
  • 3 x 10weken: 60€

Doelgroep: Voor kinderen van 3 tot 8 jaar.



Wat is Multimove?

Vooraleer kinderen zich op één bepaalde sporttak toeleggen, is het belangrijk dat ze eerst hun basismotoriek ontwikkelen. Multimove is daar het ideale programma voor. Aan de hand van twaalf cruciale basisbewegingen schaven 3- tot 8-jarigen hun beweegvaardigheid bij. Losstaand van een sporttak. Zo kan het kind zelf ontdekken welke soort sport hij of zij het liefste doet.  Kinderen spelen veel en spelen graag. Tijdens het spel werkt het kind aan sociale vaardigheden, de taal wordt geoefend, de fantasie en het denken wordt uitgedaagd, hij leert zichzelf en zijn mogelijkheden kennen en de motoriek krijgt alle ontwikkelingskansen. Tijdens de lessen laten we de kinderen kennis maken met verschillende sportfaciliteiten zodat ze zich motorisch kunnen uitleven (kruipen, sluipen, klimmen, springen,…) en dit gebeurd in een leuke groepssfeer!

12 bewegingsvaardigheden:


mult-dribbelenDribbelen is een vaardigheid waarbij men een voorwerp met de hand, de voet of een ander voorwerp door herhaald tikken in beweging houdt of drijft. Het contact en de impuls zijn kort en het voorwerp blijft binnen het bereik van wie dribbelt.

 

 


glijden

Glijden is een vaardigheid waarbij het lichaam of een lichaamsdeel, al dan niet in direct contact met de ondergrond, zich met of zonder hulpmiddel verplaatst of wordt verplaatst.

 

 


heffenHeffen is een vaardigheid waarbij men een voorwerp of een lichaamsdeel over een bepaalde afstand in het verticaal vlak verplaatst.
Dragen is een vaardigheid waarbij men een voorwerp vasthoudt en waarbij de  drager  zich al dan niet verplaatst

 

 


sluipen

Sluipen is een vaardigheid waarbij men zich in buiklig horizontaal voortbeweegt en waarbij het volledige lichaam steeds contact houdt met de grond.

Kruipen is een vaardigheid waarbij men zich op handen, voeten en knieën horizontaal voortbeweegt.

Klauteren is een vaardigheid waarbij men zich op handen, voeten en knieën schuin opwaarts voortbeweegt.

Klimmen is een vaardigheid waarbij men zich met handen en voeten verticaal voortbeweegt.


roterenRoteren is een vaardigheid waarbij het lichaam of een lichaamsdeel draait (wijzerzin of tegenwijzerzin) rond de lengteas, breedteas of diepteas.

 

 

 


slaan

Slaan is een vaardigheid waarbij men een voorwerp met de hand, de arm of een slagvoorwerp gericht raakt, al dan niet in beweging brengt en waarbij het contact en de impuls kort zijn.

 

 


springenSpringen is een vaardigheid die wordt gekenmerkt door een afstoot, een zweeffase en een landing, al dan niet voorafgegaan door een aanloop. Springen wordt opgedeeld in steunspringen (handen als steun gebruiken), ondersteund springen (met hulp) en vrij springen.

 

 


trappenTrappen is een vaardigheid waarbij men met de voet, het onderbeen of de dij een voorwerp of lichaam doelgericht raakt, al dan niet in beweging brengt en waarbij het contact en de impuls kort zijn.

 

 


trekkenTrekken is een vaardigheid waarbij men een last met het lichaam, een lichaamsdeel of een hulpmiddel al dan niet in beweging brengt. De trekker bevindt zich steeds voor de last.
Duwen is een vaardigheid waarbij men een last met het lichaam, een lichaamsdeel of een hulpmiddel al dan niet in beweging brengt. De duwer bevindt zich steeds achter de last.

 


vangen Vangen is een vaardigheid waarbij men met de handen of een hulpmiddel een voorwerp opvangt dat beweegt met een bepaalde snelheid en volgens een bepaalde richting.
Werpen is een vaardigheid waarbij men een voorwerp met de handen of een hulpmiddel projecteert en waarbij het contact en de impuls lang zijn.

 


wandelenWandelen is een vaardigheid die gekenmerkt wordt door een periode van dubbele steun waarbij beide voeten contact maken met de grond.
Lopen is een vaardigheid die gekenmerkt wordt door een zweeffase waarbij beide voeten gelijktijdig een moment van de grond zijn.

 

 


hangen

Zwaaien is een overkoepelende term voor hangen, slingeren en schommelen.
Hangen is een vaardigheid waarbij men zich met het lichaam of een lichaamsdeel aan een toestel houdt, waarbij het toestel het lichaamsgewicht deels of volledig draagt, al dan niet zonder de grond te raken.

Slingeren is een vaardigheid waarbij men het lichaam of een lichaamsdeel, al dan niet m.b.v. een toestel, een heen- en weergaande beweging maakt en waarbij het toestel deze beweging niet ondersteunt.

Schommelen is een vaardigheid waarbij men m.b.v. een toestel, een heen- een weergaande beweging  maakt en waarbij het toestel deze beweging ondersteunt.



De kinderen worden ingedeeld in 2 niveaugroepen. Er wordt gekeken naar leeftijd, maar ook naar het ontwikkelingsniveau van de kinderen.


Om het groepsgevoel te bevorderen, gaan de ouders niet mee in de sportzaal. Uiteraard kom je wel mee voor het aan- en uitkleden. Dit kan gebeuren op de banken in de gang.
Voor de eigenlijke les gaan de ouders of begeleiders met de kinderen naar het toilet.


Om het vlot en veilig verloop van de lessen te garanderen is de lesgever bevoegd om het kind in een andere groep te plaatsen indien men ondervindt dat zij/hij daar beter thuishoort.


In de zaal zijn enkel sportschoenen voor binnen toegelaten! De kinderen kunnen ook op hun blote voetjes deelnemen aan de bewegingslesjes (binnen).
Om deel te nemen dienen de kinderen sportief gekleed te zijn. De kinderen krijgen bij de eerste inschrijving van een lessenreeks een T-shirt. Eens deze te klein is kan je een nieuwe T- shirt aankopen. Juweeltjes laten we thuis, lange haren zien we liefst op een staartje.


De lessen gaan door in de sportzaal van het provinciaal domein “De Gavers”, deze is op de kelderverdieping van het zwembad. Bij goed weer is buiten sporten mogelijk.


Pedagogisch bekeken kan en mag een bewegingsles 50  minuten duren.

U zal ook wel weten dat na het overschrijden van deze tijd uw kind vermoeid lijkt! Wij voorzien nochtans 60 minuten. In die 60 minuten zit niet alleen de les maar ook het noteren van de aanwezigheden van de kinderen, en het gezamenlijk wegbergen van het gebruikte materiaal


Heeft u nog vragen of een probleem, dan mag u de lesgevers of bestuursleden altijd aanspreken.


multimove2

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s