infobrief Start to run

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Start to run voor kids: cursus is speciaal voor kinderen van 6 tot 12 jaar (lagere school). Lopen is heel gunstig voor de algemene conditie maar moet geleidelijk opgebouwd worden omwille van lichamelijke aanpassing en het verbeteren van de uithouding.
Wij opteren voor de combinatie van de fit-o-meter en het lopen zelf. Zo werken we aan de algemene lichamelijke ontwikkeling van de kinderen. Schokdempend schoeisel en zweet doorlatende kledij is sterk aan te raden.

  • Zondag om 10u15
  • 10 weken: 15€


Start to run volwassenen: vanaf 12 jaar rond de veilige Gaversvijver is heel gunstig voor de algemene conditie maar moet geleidelijk opgebouwd worden omwille van lichamelijke aanpassing en het verbeteren van de uithouding. Schokdempend schoeisel en zweetdoorlatende kledij is sterk aan te raden.Na de cursus “start to lopen” is er elke zondag en woensdag mogelijk om de conditie te onderhouden, in groep wordt er wekelijks gestart op zondag om 9u30 en op woensdag om 18u30 aan het tuinhuisje aan de parking. ( gratis)

  • Zondag 10u
  • Woensdag 18u30
  • 10 weken: 15€

Doelgroep:

Recreatief lopen kan starten vanaf de leeftijd van 12 jaar en tot op hogere leeftijd kan men er nog mee beginnen. Bij revalidatie: vooraf advies inwinnen van een arts.

Er zijn verscheidene voorbeelden van zestigers die er nog mee starten.

Plaats: ingang Gaversbad – we lopen op het Gaversdomein.

Aanpak:

Leren lopen gebeurt met een precies en wetenschappelijk uitgetest programma. Daarbij wordt lopen met stappen afgewisseld. Bij aanvang worden korte loopstukjes afgewisseld met evenveel tijd stappen. Geleidelijk worden de stukjes lopen langer en de stukjes stappen of recupereren korter. Doel is dat men na tien weken van twee trainingen per week vijf kilometer kan lopen zonder onderbreking.

Bij lopen is het belangrijk om rustig (eerder traag) te starten en ook tijd te nemen om rustig te eindigen. Na de sessie zijn rek- of stretchoefeningen leuk om de spieren wat te laten rusten en om ontspannen aan de terugtocht naar huis te beginnen.

Ieder heeft een eigen loopritme afhankelijk van zijn (hart en long) mogelijkheden en rekening houdend met het (over) gewicht, de leeftijd, de voeding, de algemene conditie. Het komt er eigenlijk op neer dat men het lichaam de tijd geeft om zich aan te passen aan de nieuwe sportieve levensttijl. Als men te brutaal te werk gaat, loopt men het risico op kwetsuren.

Een gouden spelregel is dat men tijdens het lopen nog moet kunnen praten met de buur!


Duur:

De sessies duren aanvankelijk 20 minuten en lopen, met stretch- en ontspanningsoefeningen, op naar 45 minuten tot een uur. Lopen is een ideale manier om op kortere termijn een sterkere uithouding, grotere soepelheid en een goede algemene conditie te verwerven.


Uitrusting:

Voor lopen zijn stevige, niet te goedkope (ongeveer 100-125 euro) loopschoenen nodig. Daarin zit de hiel stevig ondersteund en zit daar ook verend materiaal in.

Lichte zweetdoorlatende kledij maakt het lopen nog comfortabeler en voorkomt overmatig zweten, risico van verkoudheid….


Vragen:

Hiermee kan je terecht bij de begeleider:


 

Na de cursus “Start To Run” is er elke zondag en woensdag mogelijkheid om de conditie te
onderhouden, in groep wordt er wekelijks gestart op zondag om 9u30 en op woensdag om
18u30 aan het tuinhuisje aan de parking. (Gratis)


 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s